torsdag 5. september 2013

Plommekake

Til trettiårsdagen fikk jeg et plommetre. Opalplommer. I år, ti år senere, er treet så fullt av plommer at vi er nødt til å bake, sylte og safte hele den neste uka (og uka etter er det nok eplene som må tas).


Etter tips fra min fine kollega, Vidunderleg, som mente at plommekake da måtte være godt, ble det plommekakebaking i går. Den ene kaka ble spist i går, den andre fikk min kollega i dag, og så delte vi den mens vi laget ukeplaner. 



150 g hvetemel
100 g brunt råsukker
1 ts bakepulver
150 g meierismør
2 egg

en håndfull plommer
2 ts sukker
1 ts kanel



Bland mel, sukker og bakepulver i en bolle. 
Høvl smøret med ostehøvel. Pisk det tørre og smøret hvitt.
Pisk eggene inn i røren. Fordel røren i formen. Del plommene i båter. Stikk dem ned i deigen.
Dryss sukker og kanel over kaka.

Stek kaka på 180 grader i ca 40 min.


Serveres med vaniljeis eller pisket kremfløte. 




Etiketter: ,

3 Kommentarer:

Klokken 5. september 2013 kl. 20:33 , Anonymous Anonym sa ...

Det såg bare så godt ut:))

 
Klokken 5. september 2013 kl. 22:16 , Blogger Elisabeth, innerst i veien sa ...

Mmmm, det så godt ut.

 
Klokken 7. september 2013 kl. 00:03 , Blogger Hauge sa ...

Beste kaka!!! Prøvde meg på muffinsvarianten. Det var på ingen måte like godt! Me går for din variant også neste år!

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden