onsdag 14. november 2012

Brett stjerner steg for steg

Etter å ha slitt litt med forklaringer mestrer jeg endelig å brette papirstjerner av strimler. Så nå bretter jeg og bretter og bretter. 



Du trenger fire papirstrimler a ca 25 cm, 1 cm breie. Brett strimmelen på midten og klipp skrått på endene. Jeg anbefaler å bruke tofarget papir når du øver. Da er det lettere  å følge instruksjonen.


 Flett strimlene inni hverandre slik og stram passe.
 Brett en av strimlene over. Fortsett med de fire andre som på bildet. Den siste låses under den første du brettet.
Du har nå en helt hvit oppside med to strimler i hver retning. Ta den korteste strimmelen og brett i trekant bakover som på bildet. Ta samme strimmelen og brett i trekant frem. Vri strimmelen rundt og lås fast hvit strimmel.
 Gjør det samme på alle sider slik at du har fire hvite trekanter og et prikkete kryss.
Vend arbeidet og lag nye stjernespisser slik som du gjorde på andre sida. Disse blir prikkete. Lag fire prikkete spisser og du har nå et hvitt kryss.
 Bøy en av de hvite strimlene tilbake slik at du ser prikkene og lag en trekantbrett slik at den blir hvit. Gjør dette på alle fire strimlene. På siste bildet ser du at du putter spsien på den ene strimmelen under strimelen foran slik at den kommer ut i den prikkete spissen.. Gå mot klokka.
 Du har nå fått en 3D-spiss. Klipp av strimmelen som stikker ut i den prikkete stjernespissen. Gjør det samme med de andre tre strimlene. Klipp av og snu arbeidet og gjenta. Du har nå ei stjerne.
Om noe er uklart spør gjerne. Jeg har planer om å bruke forklaringen på juleverksted i 8-9. klasse, så jeg vil gjerne bli forstått.

Her er litt av min stjernesamling. Flere på gang. *hekta*



Etiketter: ,

12 Kommentarer:

Klokken 14. november 2012 kl. 17:53 , Blogger Unknown sa ...

Å - dette var bra du viste fordi jeg har ikke fått det til! Får prøve igjen ;-))))
Klem Elisabeth

 
Klokken 14. november 2012 kl. 19:26 , Blogger Fabrikken sa ...

Genialt med bilde- for bilde- forklaring. Dette må vi prøve :)

Klem Lene

 
Klokken 14. november 2012 kl. 19:55 , Blogger Rita sa ...

Husker jeg hadde dilla på de stjernene en stund, man blir hekta, men de er veldig søte da :-)

 
Klokken 14. november 2012 kl. 22:07 , Blogger Elisabeth, innerst i veien sa ...

En god samling du har allerede!
Jeg ga opp i fjor, men nå skal jeg jammen prøve igjen. Skal ha juleverksted for venninner i desember, kanskje blir dette årets hit? Tusen takk for forklarende fremgangsmåte.

 
Klokken 14. november 2012 kl. 22:31 , Blogger smileull sa ...

Oi, det så ut til å være en god forklaring i alle fall! (Har ikke prøvd den...) Jeg har sånne stjerner i never på juletreet, og de er utrolig fine. Kanskje jeg skal lage noen hvite for å henge i vinduene? :)

 
Klokken 17. november 2012 kl. 12:24 , Blogger May Brit - Årdølegarden sa ...

Superfine:) God forklaring med bilde og greier. Skal bli å prøve.

 
Klokken 18. november 2012 kl. 12:39 , Blogger Venke Synnøve sa ...

Yes! Eg kjøpte ifjor ein pakke med raude strimler til å lage slike stjerner, men fekk det ikkje til. Men ved di hjelp har eg nå laga mi første stjerna. Måtte studera litt, men syns det var bra bilete. Litt vanskelig sidan eg hadde einsfarga papir...sikkert lurt med tofargaark for å lære det :)
Takk for forklaring!
Ha ein fin søndag vidare! :)

 
Klokken 20. november 2012 kl. 23:49 , Blogger Ingvild sa ...

Så lurt med bilde for bilde, kanskje kan også jeg klare å få til noen til jul?
Tusen takk :)

Klem Ingvild

 
Klokken 8. desember 2012 kl. 21:50 , Anonymous Anonym sa ...

Hmm... Sitter her og prøver å få til min første stjerne, men sliter litt med den siste 3D delen... Tror jeg får studere forklaringen din og prøve med tofarget papir! Kanskje det går lettere da! :-)

 
Klokken 13. desember 2013 kl. 17:23 , Blogger Unknown sa ...

Ok. Forstår ikke hvordan. Hva med et førjulsbesøk?

 
Klokken 13. desember 2013 kl. 17:24 , Blogger Unknown sa ...

Får det ikke til. Hva med førjulskaffe?...vin?...

 
Klokken 12. januar 2014 kl. 18:45 , Blogger Den første løvetann sa ...

Genialt med oppskrift på disse. Takk!
Sitter akkurat og prøver litt, men det stopper litt opp på det tredje bildet der en begynner å brette strimlene bakover til trekanter... Noen tips?

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden