mandag 7. mars 2011

Hjemmelaget vaniljesukker - steg for steg

Jeg har lenge tenkt at det ville være kjekt å prøve og lage sitt eget vaniljesukker og i dag fikk jeg med meg eldste og yngste på den jobben.

1. Man trenger to vaniljestenger og en tenåring med negler som matcher skjærefjøla. Snitt vaniljestengene på langs og skrap ut vaniljefrøene.


2. Mål opp 200 gram sukker og ha i vaniljefrøene.


3. Ta frem stavmikseren og ett stykk baby som kan spise på ledningen og miks i vei.




4. Om babyen er ekstra heldig får den sukkerstøv på hendene og kan slikke dem rene.


5. Finn frem lufttett glass (Nille hadde til fem kr/stykk før helga) legg resten av dene ene vaniljestanga i bunn, hell i vaniljesukker og legg den andre på toppen. Og selvsagt må man Dymomerke glasset.


6. Og så må man beundre sitt eget mesterverk. Som seg hør og bør.

Etiketter: , ,

6 Kommentarer:

Klokken 18. mars 2011 kl. 21:22 , Anonymous ohelene sa ...

Imponert over alt det du kan finne på!

 
Klokken 18. mars 2011 kl. 21:23 , Anonymous Kristin sa ...

Dette har jeg hatt lyst til å prøve på lenge… Men babyen min er litt for liten til å spise på ledningen enda, ikke har jeg noen tenåring med neglak som matcher skjærefjøla heller (håper jeg noen gang slipper å få det også, ettersom jeg har to gutter) Men jeg tror jeg kommer til å prøve uansett Tusen takk for en fin forklaring!!

 
Klokken 18. mars 2011 kl. 21:23 , Anonymous Silje sa ...

Det skal jeg jammen prøve meg på!

 
Klokken 18. mars 2011 kl. 21:24 , Anonymous Hege81 sa ...

Deilige boller du har laget.
Og så flotte bilder her, for en nydelig liten baby
Og klart de må være med også

 
Klokken 18. mars 2011 kl. 21:26 , Anonymous Pringeling sa ...

Så fltote bilder! Må kanskje prøve å lage vaniljesukker selv…

 
Klokken 18. mars 2011 kl. 21:26 , Anonymous Randi sa ...

Tenk at du har tenkt lenge på at det hadde vært gøy å lage sitt eget vaniljesukker! Hvor TAR du det fra?? Hjelpemeg, du er jammen ei driftig dame, Bente. Ligger ikke på latsiden, du, selv om du har perm? Imponerende.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden