søndag 23. mai 2010

Salatbaguetter

I dag var det salat på menyen, og når man har fridag kan man jo bake noen gode baguetter å ha ved siden av. Jeg må innrømme at det i marieheimen har vært smått med bakst og kreativ matlaging og bakst de siste 17 ukene. Mor sjøl har nemlig gått inn i den tilstanden som kalles dødssliten. Fortsatt soves det flere timer hver dag, men sakte men sikker kan jeg kjenne at litt energi begynner å finne veien til kroppen min. Og i dag ble den brukt på baguetter.

Jeg var litt dårlig på å beregne, så det som skulle 16 små baguetter ble ti litt i overkant store. Så dagens stalltips er å ta seg bryet med å beregne deigen bedre.




Salatbaguetter

50 g gjær
4 dl vann
1 ts salt
4 ss smør
400 g hvetemel
200 g grovt mel
en håndfull firkorn og litt solsikkefrø
litt krydder eller hvitløk fra kvern


Lages som vanlig gjærdeig. Forhev i 30 min. Elt deigen og form 16 små baguetter. trukk dem flate og etterhev. Pensle med melk og strø på frø, mel eller det du vil pynte med. Steikes i 10-12 min på 200 grader.
Smaker veldig godt til salat når de er helt ferske og smøret smelter på dem.



Kanskje dette var en ide til neste klubb?

Etiketter:

4 Kommentarer:

Klokken 15. mai 2011 kl. 15:31 , Anonymous lemi sa ...

nam nam! skal prøve neste gang jeg setter brøddeig, lage store rundstykker eller baguetter istede

 
Klokken 15. mai 2011 kl. 15:46 , Anonymous Oddbjørg sa ...

Dei såg gode ute. Ka for ein salat laga du? eg har vore på piknikk med kylling og pasta salat i dag.

 
Klokken 15. mai 2011 kl. 15:47 , Anonymous Unni sa ...

3.Heia !
Disse så gode ut,oppskrift spart
Ha en fin kveld!

Klem
U9

 
Klokken 15. mai 2011 kl. 15:49 , Anonymous Vibeke Vestre sa ...

Glede meg til klubb, de så gode ut.

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden